EXPERIMENTAL RESEARCH OF BAND LOOP FRAME ARTICULATED CONTAINER TRUCK SCALE MODEL

O. O. Beygul, D. I. Grischenko, V. O. Beygul, A. L. Lepetova

Abstract


Purpose of the work is experimental verification of adequacy for mathematical models of external loading forming and inside loads in force elements of band loop frame load carry system for articulated container truck on pneumatic wheels perception and transfer. The electro-strain gauge method is used in an experimental study of the stress-strain state of structural members. The «Topaz-3» amplifier and the К12-22 oscilloscope is used to carry out the experimental study, the standard strain gauge equipment. The tension of the load-bearing elements of the drag carrier system is characterized by three characteristic modes: the movement of a container ship along the unevenness of technological roads on a horizontal section of the road – a design case for frame side members in the longitudinal plane; oblique collision on a high curb – a design case for spars in the plane of the frame and the cross member in the plane of the frame and in the transverse plane; starting from a place forward with an insurmountable obstacle in front of the wheels of a semitrailer – a design case for a cross member in the plane of the frame.An experimental study of the loading of the tow bar bearing system of an articulated container ship semitrailer with a carrying capacity of 500 kg is carried out in accordance with the developed program and methodology. An experimental study of an articulated container carrier with a drag frame on a pneumatic wheel was confirmed by the legitimacy of the developed mathematical model of the formation of external loads, the perception and transmission of internal forces, the adopted design scheme of the carrying system of the semitrailer. The applied strain-gauge method has confirmed its reliability and durability. The difference between the tensometric and experimental profiling loads and stresses in the characteristic and dangerous sections of the semitrailer bearing system does not exceed 14.8%.Since the experimental study confirms the correctness of the main provisions of the developed mathematical model, they can be used as the basis for a new methodology for designing the bearing systems of container ships with a drag frame.

Keywords


experimental research; container truck; band loop frame; mathematical model; strain gauge method

References


Бейгул О. О., Грищенко Д. І., Бейгул В. О. Обґрунтування динамічних навантажень на несучу систему зчленованого контейнеровоза з бугельною рамою у збуреному русі. Зб. наукових праць Дніпровського державного технічного університету (технічні науки). Кам’янське : ДДТУ. 2018. Тематичний випуск: Машини і пластична деформація металу. С. 161–167.

Бейгул О. А., Грищенко Д. И., Бейгул В. О. Формирование нагрузок и определение параметров бугельной несущей системы сочлененного контейнеровоза на пневмоколесном ходу / О. А. Бейгул та ін. Наука та виробництво: Міжвуз. темат. зб. наук. праць. Маріуполь : ПДТУ. 2019. Вип. 20. С. 264–272.

Безверхий С. Ф., Белокуров В. Н., Самойлов Г. А. Эффективность экспериментальных исследований и снижение металлоемкости автомобилей. Автомобильная промышленность. М. : Транспорт. 1983. № 9. С. 10–11.

Бейгул В. О., Леепа И. И., Лепетова А. Л. Экспериментальное определение коэффициента динамичности при буксировании карьерных автосамосвалов. Сб. науч. тр. КМТИ: Механизация производственных процессов рыбного хозяйства, промышленных и аграрных предприятий. Керчь : КМТИ. 2005. Вып. 6. С. 72–77.

Бейгул В. О., Лепетова Г. Л. Експериментальне дослідження динаміки системи «буксировщик–кар’єрний автосамоскид». Наукові дослідження – теорія та експеримент’ 2013 : матеріали дев’ятої наук.-практ. конференції, 29-31 травня. 2013 р. Полтава : Інтер Графіка, 2013. Т.5. С. 10–12.

Экспериментальные методы исследования деформаций и напряжений / Б. С. Касаткин и др. К. : Наукова думка, 1981. 548 с.

Логинов В. Н. Электрические измерения механических величин. 2-е изд., доп. М. : Энергия, 1976. 104 с.




DOI: https://doi.org/10.31319/2519-2884.tm.2020.21

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 O. O. Beygul, D. I. Grischenko, V. O. Beygul, A. L. Lepetova

ISSN (print) 2519-2884

ISSN (online) 2617-8389