REQUIREMENTS FOR MECHANICAL PROPERTIES OF THESE COMPONENTS OF THE CONVEYOR BELT OF THE OVERHEAD CONVEYOR

I. V. Belmas, D. L. Kolosov, O. I. Bilous, G. I. Tantsura, O. V. Sai

Abstract


A model of a rubber conveyor belt of a suspended conveyor was built and solved by the methods of composite materials mechanics. The resistance of roller bearings is taken into account. The expressions of load distributions and displacements of the reinforcing elements of the metal cable belt are found). It is shown that in the cross section of the interaction of the tape with the rollers the most loaded are the extreme elements of reinforcement. The maximum tangential stresses act in the rubber layers close to the edge of the tape. It is proposed to provide a different shear stiffness of the rubber between the extreme and adjacent cables. It is shown that this affects the stress-strain state of the conveyor belt. The latter varies more for the first two rubber layers. The angles of shear of the rubber between the reinforcing elements change. The lengths of the tangential stress redistribution sections practically do not exceed 0.5 m. This distance is less than the pitch of the conveyor supports. The fields of change of tangential stresses do not overlap. An algorithm for determining the tangential stresses of suspended conveyor belts of different design and with different mechanical properties of their components has been developed. It is possible to change the stiffness of the bonding of the reinforcement elements by shifting by applying another rubber mixture between the extreme elements of the reinforcement or by changing (increasing) the step of their location. Both of these techniques can be used separately or as a combination in the design of the conveyor or in the preparation of repair documentation for repair. The use of these techniques provides an increase in the service life of the conveyor belt.

Keywords


overhead conveyor; belt; concentrated force; stress-strain state; mechanical properties

References


Картавий А. Н. Обґрунтування основних параметрів крутопохиленого конвеєра с притискною стрічкою для кар’єрів з великими вантажопотоками : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. техн. наук : 05.05.06. М., 2000. 21 с.

Педченко О. С. Математична модель підвісної конвеєрнї стрічки на конвеєрі з вигином траси в вертикальній площині. ГІАБ. М. : МГГУ. 2007. № 1. С 322-324.

Бельмас І. В., Колосов Д. Л., Колосов О. Л. Дослідження напряжено-деформованого стану гумотросового канату на ділянці переходу до трубчатої форми. Вісник ПНІПУ. Геологія. Нефтегазова і гірнича справа. 2014. № 12. С. 48-55.

Волоховский В. Ю., Радін В. П., Рудяк М.Б. Концентрація зусиль в тросах и спроможність гумотросових конвеєрних стрічок з пошкодженнями. Вістник МЕІ. 2010. № 5. С. 5-12.

Бельмас І. В. Напружений стан гумотросовї стрічки за довільного пошкодження тросів. Проблеми машинобудування та надійності машин. 1993. № 6. С. 45-48.

Belmas І., Kolosov D., Kolosov О., Onvshchenko S. Stress-strain state of а conveyor belt with cables of different rigidity and their breakages (Напружено-деформований стан конвеерної стрічки з тросами різної жорсткості та з ушкодженнями). Fundamental and applied researches in practice of leading scientific schools. 2018. Vol. 26, № 2. С 231-39.




DOI: https://doi.org/10.31319/2519-2884.tm.2020.19

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 I. V. Belmas, D. L. Kolosov, O. I. Bilous, G. I. Tantsura, O. V. Sai

ISSN (print) 2519-2884

ISSN (online) 2617-8389