IMPROVEMENT OF INTERDISCIPLINARY COMMUNICATIONS IN THE LEARNING OF HIGHER AND APPLIED MATHEMATICS

E. V. Derets

Abstract


The article is devoted to the analysis of features of the methodology for the implementation of interdisciplinary communications in teaching higher and applied mathematics to future specialists in the economic field. It is proposed to create for individual tasks or topics of an applied nature, small interactive training materials focused on further use in the application of the mathematical apparatus in special disciplines. The advantage of using such materials is the presence of feedback and an individual orientation, as well as the possibility of intensifying the educational process in the study of special disciplines.

To control the quality of independent work, the use of testing according to the «Integrated Testlets» technology is proposed. Such testing is close to interviewing a student in the form of dialogue. «Integrated Testlets» are a chain of interconnected questions. Thus, when conducting such a test, it is checked that students consciously use the mathematical apparatus in applied problems.

It is proposed to coordinate the content of educational tasks in various disciplines in order to achieve the relevant competencies. Such an approach means a focused consideration in the course of higher and applied mathematics of such problems that are an integral part or a separate element of tasks from other disciplines. Thus, the study of the use of the mathematical apparatus is “spiral”. Students repeatedly return to the study of certain applied problems in the course of studying various disciplines. This has a positive effect on motivation, improves the effectiveness of studying the course and the level of assimilation of the material. The paper gives examples of the creation of such learning situations when studying the courses “Higher and Applied Mathematics”, “Information Systems and Technologies”, “Probability Theory and Mathematical Statistics”. In addition, it is proposed the implementation of interdisciplinary communications with the participation of students of various specialties. As an example of such cooperation, the use of empirical data obtained in the course of a sociological study by students of the specialty "Sociology" is considered. The data of a sociological study are used as input in solving professionally oriented problems by students of economic specialties.


Keywords


interdisciplinary communications; higher and applied mathematics; professionally directed tasks

References


Мазепа Т.С., Мілаш І.В. Міждисциплінарні зв’язки як вимога компетентнісного пі-дходу сучасної парадигми вищої економічної освіти. Управління якістю підготовки кадрів з вищою освітою через удосконалення процедур ліцензування, акредитації та рейтингування: зб. тез доп. наук.-метод. конф., м. Дніпропетровськ, 15-16 березня 2012 р. Дніпропетровськ, 2012. С.93-97. URL: http://ir.nmu.org.ua/

handle/123456789/3211.

Крилова Т.В., Гулєша О.М. Дидактичні засади фундаменталізації математичної освіти студентів нематематичних спеціальностей університетів. Дидактика мате-матики: проблеми і дослідження: міжнар. зб. наук. робіт. Донецьк: ДонНУ, 2011. Вип. 35. С.27-35.

Дутка Г.Я. Фундаменталізація математичної освіти майбутніх економістів: моног-рафія. К.: УБС НБУ, 2008. 478с.

Рум’янцева К.Є., Вільчинська О.М. Використання та адаптація математичних мето-дів і моделей у професійній підготовці майбутніх економістів: монографія. Вінниця: ПП «ТД «Едельвейс»», 2016. 204с.

Грисенко М.В. Математика для економістів: Методи й моделі, приклади й задачі: навч. посіб. Київ: Либідь, 2007. 720с.

Прикладні задачі з вищої математики для економічних спеціальностей: навчально-методичний посібник / Аршава О.О. та ін. Харків : ХДТУБА, 2011. 71с.

Вища математика у прикладах і задачах для економістів: навч. посіб. / Алілуй-ко А. М. та ін. Тернопіль: ТНЕУ, 2017. 148с.

Коннова Л.П., Рылов А.А., Степанян И.К. Экономические приложения высшей ма-тематики в кейсах: учебное пособие. М.: Финансовый университет, 2016. 132с.

Козлов В.В., Томашевська Т.В., Кузнєцов М.І. Використання міждисциплінарних зв’язків при підготовці майбутніх фахівців зі статистики. Статистика України. 2018. №1. С.52-60.

Фомкіна О.Г. Удосконалення методики навчання математики в економічному вузі: шляхи, форми і засоби, перспективи: монографія. Полтава: РВВ ПУСКУ, 2008. 122с.

Shute V.J. Focus on formative feedback. Review of Educational Research. 2008. 78. P.153-189.

Bangert-Drowns R.L., Kulik J.A., Kulik C.-L.C., Morgan M.T. The instructional effect of feedback in test-like events. Review of Educational Research. 1991. 61. P.213-238.

Shiell R.C., Slepkov A.D. Integrated Testlets: A New Form of Expert-Student Collabora-tive Testing. Collected Essays in Teaching and Learning (CELT). 2015. 8. P.201-210.




DOI: https://doi.org/10.31319/2519-2884.35.2019.59

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 E. V. Derets

ISSN (print) 2519-2884

ISSN (online) 2617-8389