FACILITATING THE DEVELOPMENT OF THINKING AND CLEVERNESS DURING THE INTRODUCTION OF DRAFTS IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS

I. V. Gubariev, A. A. Vovk, N. V. Lunichenko

Abstract


The authors of the work analyzed the first steps of the Dniprodzerzhynsk City Federation of Checkers NGO in the direction of the introduction of backpacking in the educational institutions of Kamyanetska for the purpose of developing students' memory and attention, analytical and mathematical abilities, ingenuity and intelligence. With an attempt to find an effective approach to the search and education of intellectually gifted youth in our conditions, on the part of the city council, in the regions of the country there is a search for ways of expanding the circle of communication, the possibility of self-expression, promoting the development of the logic of thinking, concentration of attention, education of the will of students in general education schools , by introducing into towns learning games of checkers from an early age.

During the study, it was possible to notice an increased interest in mathematics in almost all children who were fond of drafts. With the growth of sports figures among pupils of checkout outlets, there is an improvement in the quality of general subjects, especially in mathematics. Schoolchildren during the study were always among those who actively participated in school mathematical olympiads and easily took part in the second round of the All-Ukrainian Olympiad. The obtained conclusions are confirmed by the analysis of mathematical abilities of pupils of 6 classes in Kamianske according to the data of the city Olympiad in 2017 year.


Keywords


checkers sports; mathematical abilities; public sports organization; thinking logic; educational institution; memory; attention

References


Анджейчак А. Психолого-педагогічні умови формування творчої особистості дитини в освітньо-виховних закладах. Обдарована дитина. 2000. №5. С.8-13.

Балтажи К. Як навчитися грати в шашки. Абетка шашкової гри. Тернопіль: Підручники і посібники, 2016. 160с.

Банько Н.В., Сечина Л.И., Отачук Г.И. Развиваем творческое мышление младших школьников. Педагогічна скарбниця Донеччини. 1998. №2. С.4-7.

Барташнікова І. А., Барташніков О. О. Розвиток уяви та творчих здібностей у дітей. Тернопіль: «Богдан», 1998. 85с.

Берека В. Роль позашкільних закладів у формуванні творчої особистості. Педагогічний вісник. 1997. №2. С.6-7.

«Бібліомістечко» – майданчик для розвитку дітей: інтерактивні методики роботи у бібліотеці для дітей. Тернопільська обласна бібліотека для дітей / упоряд. М.Д.Колопенюк, Н.А.Чайківська. Тернопіль, 2013. 140с.

Богат У., Нюкалов У. Розвивати творче мислення (ТВВЗ у дитячому саду). Дошкільне виховання. 1994. №1. С.17-19.

Волобуєва Т.Б. Розвиток творчої компетентності школярів. Управління школою. Харків, 2005. 110с.

Волощук І.С. Науково-педагогічні основи формування творчої особистості. К.: Педагогічна думка, 1998. 160с.

Інтелектуальні ігри в початковій школі / упоряд. Ю.Є.Бардакова. Х.: Вид. група «Основа», 2005. 192с.

Картузова М.Е. Путешествие в мир шашек. Якутск: Бичик, 2006. 112с.

Левін В.А. Виховання творчості. Томськ: Пеленг, 1993. 56с.

Локарева Г.В., Трунова Е.Ф. Воображение как элемент в развитии творческих способностей. Формування творчої особистості: проблеми і суперечності: зб. наук. праць. Запоріжжя, 1995. С.93-99.

Нікітін Б.П. Сходинки творчості або розвиваючі ігри (Переклад з російської). Київ: Радянська школа, 1991. 158с.

Попов Р.Д. Уроки шашек. Якутск: Сайдам, 2014.

Прохорова Л. Розвиваємо творчу активність дошкільнят. Дошкільне виховання. 1996. №5. С.21-27.

Приходченко К.І. Формування інтелекту учнів через розвиток їх творчих здібностей. Педагогічна скарбниця Донеччини. 1998. №2. С.4-5.

Романова И.А. Сравнительный анализ использования интеллектуальных игр в воспитательном процессе. Педагогика, психология и медико-биологические проблемы физического воспитания и спорта. Харьков. 2014. №3. С.64-69.

Серветник В.Г. Роль шахів і шашок у розвитку творчих здібностей дитини: навч.-метод. посіб. Муровані Курилівці, 2012. 28с.

Шелест Л., Момот Л. Розвиток творчих здібностей п’ятикласників. Диво-слово. 1997. №4. С.26-28с.




DOI: https://doi.org/10.31319/2519-2884.33.2018.214

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 I. V. Gubariev, A. A. Vovk, N. V. Lunichenko

ISSN (print) 2519-2884

ISSN (online) 2617-8389